Monday, November 8, 2010

Inikah Perangai Seorang Ulama ?



Apabila melihat watak Nik Aziz dalam video di atas sudah cukup untuk kita mendapat gambaran perangai Nik Aziz yang sebenar. Adakah orang yang berperangai begitu layak dipanggil ulama ? 

Jika selama ini orang-orang Pas sering berkata, ulama seperti Nik Aziz adalah pewaris Nabi dan Nik Aziz sendiri pun selalu membandingkan apa yang dia buat sama seperti apa yang dibuat oleh Rasulullah SAW. Sikit-sikit dia kata "Nabi pun buat begitu, Nabi pun buat begini, Allah pun mencarut".

Sekarang bila dia berkelakuan begitu dalam video diatas , adakah dia akan kata Allah pun bertengkar ? Nauzubillah...

Dalam video tersebut, Nik Aziz seolah-olah orang yang tiada iman kerana tidak mempunyai sifat sabar sebagaimana ciri-ciri seorang ulama. Nik Aziz juga langsung tidak menghormati tuan rumah yang dikunjunginya sehingga terpaksa ditenangkan oleh exconya, Mohd Amar.

Mohd Amar berulang kali menyebut, "kita di rumah orang ni". Walaupun Mohd Amar dilihat menenangkan Mohd Nor Deris tetapi beliau cuba memperli Nik Aziz apabila menggunakan perkataan kita. Perkataan kita itu menggambarkan lebih dari seorang. Dan yang dimaksudkan oleh Mohd Amar ialah supaya Nik Aziz dan Mohd Nor Deris bersabar. Malulah sikit hoi, jika seorang yang bukan ulama menasihati seorang ulama.

Sungguh malang nasib Nik Aziz, di hujung usia politiknya pelbagai aib yang terpaksa diterimanya. Tidak lain tidak bukan ini semua adalah balasan Allah terhadap kejahatan-kejahatan yang dilakukan Nik Aziz sepanjang karier politiknya.

Kejahatan Nik Aziz yang paling teruk adalah memecah belahkan penyatuan umat melayu Islam semasa Pas bergabung bersama Umno dalam BN pada tahun 70an. Nik Aziz adalah salah seorang yang kuat memainkan peranan agar Pas keluar dari BN pada ketika itu sehingga membawa kepada penggulingan MB Pas dalam kerajaan campuran Umno dan Pas di Kelantan iaitu Datuk Muhamed bin Nasir. Akhirnya Kelantan menjadi huru-hara dan darurat terpaksa diistiharkan.

Bukan setakat menjatuhkan Datuk Muhamed bin Nasir sahaja, Nik Aziz juga turut memainkan peranan untuk menjatuhkan Presiden Pas ketika itu, Datuk Mohd Asri Muda  kerana Datuk Asri adalah orang yang bertanggungjawab membawa Pas menyertai BN dengan niat untuk menyatu padukan orang-orang melayu di negara ini.

Itulah perangai Nik Aziz., daripada muda hingga ke tua kerjanya memecah belah perpaduan umat dan dia mahu semua orang tunduk kepadanya. Dia juga mahu dirinya selalu dijulang dan dipuja.Dia sahaja yang betul dan dia sahaja yang maksum.

Salah satu daripada dendam kesumat Nik Aziz kepada Umno yang tidak pernah reda adalah kerana tidak mendapat kenaikan pangkat semasa dia bertugas dengan Kemas dahulu. Kecewa kerana tidak naik pangkat, dia keluar Umno dan masuk Pas.

Apa yang terjadi dalam video diatas adalah salah satu balasan Allah kepadanya. Dia diaibkan di depan puluhan pengikut-pengikut setianya yang diam seribu bahasa seperti tikus melihat besi tatkala mereka melihat Nik Aziz diserang.

Nak dijadikan cerita pula ada insan yang merakam kejadian tersebut dan dimuatkan ke dalam you tube maka satu dunia boleh melihat perangai Nik Aziz yang sebenar.

Apa yang terjadi ini semuanya adalah gerak geri Allah SWT. Pepatah ada mengatakan satu hari kebenaran tetap akan muncul jua. Bangkai gajah tidak mungkin dapat di tutup dengan daun pisang. Begitu lah juga dengan wajah sebenar Nik Aziz yang selama ini berselindung di sebalik serban, jubah dan gelaran ulama atau tok guru yang dipakainya. Sekarang sedikit demi sedikit setiap hari kita boleh melihat wajah sebenarnya.
Percayalah cakap kami, Nik Aziz akan mengakhiri karier politiknya dengan begitu hina sekali.

1 comment:

fgfgf said...

bodo ustaz umno ni......org nak mempertahankan agama islam, itu sebab lawan dgn umno yg telah tolak hukum hudud.....orang yg telah tolak hudud maknanya dia menolak Al-Quran kerana hukum hudud wajib sebagaimana dalam Al-Quran .......umno sesat kerana tolak Al-Quran.....ustaz umno bodo....bnyak lagi yg aku boleh bagi tau pasai keburukan umno...